Abstraktin maalauksen tekeminen kiinnosti koko maalausopintojen ajan. Alkuvaiheessa teimme enimmäkseen realistisia maalauksia. Kuvasta piti tulla mahdollisimman paljon kuvattavan näköinen, perspektiivi ja valaistus kohdallaan. Sitten näkökulma laajeni. Kokeilimme impressionismia, ekspressionismia, pointillismia, kubismia, symbolismia yms. Kokeilin myös kaikenlaisia "väripläjäyksiä". Tuhosin ne kaikki. Menin "fiiliksillä maalaamisen" kurssille, jotta saisin kipinän, kuinka siihen abstraktioon oikein pääsisi. Joku neuvoi, että pitää esim. suurentaa jotakin kukan sisustaa, niin siitä se lähtee. Pieni kipinä syttyi, kun annettiin tehtäväksi öljyvärimaalaus palettiveitsellä. Syntyi jonkinlainen impressio. Siitä yritin tehdä improvisaation vesiväreillä. Syntyi hallittu väripläjäys, jonka tyyli voi olla vaikkapa symbolismi. Improvisaatioksi se on vielä liian esittävä, tunnistettavissa maisemaksi. Sen tulkintaan olen kuitenkin itse soveltanut Kandinskyn väriteoriaa. Kompositiota en ole edes yrittänyt. En ole ehkä koskaan siihen valmis.

NÄKYMÄ KODIN IKKUNASTA, öljyväri, koko 40 x 50 cm. Maalattu palettiveitsellä.

SISÄINEN ILMAUS, vesiväri, koko 40 x 50 cm.

Kandinskyn mukaan vihreä on rauhallisin väri, johon liittyy mielteitä lihavuus, omahyväisyys, poroporvarillisuus. Punainen on voiman, tasaisesti hehkuvan intohimon väri. Keltainen on tyypillisesti maallinen väri. Sininen on taivaan väri, tummana rauhan, ylimaallisuuden väri, vaaleana yhdentekevä luonteeltaan. Kandinskyn muodot sivuutan. Minusta toistensa läpi näkyvät väripinnat ovat kuin elämän reikäjuusto! Rauhan takana piilee intohimo. Maailman ilon takaa vaanii välinpitämättömyys, lopulta ylimaallinen, jossa tuba mirum kajahtaa.